Fa uns dies el responsable d’Afers Econòmics de la Unió Europea, Olli
Rehn, va fer una crida a fer tot el que sigui necessari per reduir les
“insuportables” xifres d’atur a Europa i demanà a Espanya que prengués mesures
“amples i concretes” per lluitar contra l’atur, i específicament, una nova
reforma del mercat laboral que flexibilitzi els contractes i abarateixi
l’acomiadament, fins i tot amb la incorporació del contracte únic. Aquests
canvis són vistos per molts com una forma subtil de forçar la rebaixa dels sous
dels treballadors. El Govern espanyol, que fa poc més d’un any va atendre les
recomanacions de la UE, en aquesta ocasió ha dit que no considera convenient
continuar apostant per aquest camí, ja que encara espera els resultats de les
reformes anteriors.
És evident que la Unió Europea creu en la utopia neoclàssica del mercat
laboral. Segons aquesta visió, el mercat de treball funciona igual que el dels
productes: un treballador del metall i una barra d’acer són dues mercaderies
que es compren i es venen. Per aconseguir que es “comprin” més treballadors, el
millor que es pot fer és abaratir el seu preu i eliminar totes les enutjoses
restriccions institucionals (contractes de treball, convenis col·lectius,
regulacions legals, sistema judicial) que impedeixen que la demanda i l’oferta
s’ajustin de forma perfecta.
Més enllà del rebuig moral que ens pot provocar el fet de considerar les
persones humanes com a coses, cal advertir de què la recepta no està donant
resultat. Espanya ha emprès en pocs mesos dues reformes del mercat laboral
aplicant la poció màgica de la Unió Europea i l’atur no s’ha reduït, sinó que
segueix creixent. De fet, els economistes fa gairebé un segle que vénen
amuntegant raons per les quals no es pot tractar, des del punt de vista
econòmic, als treballadors com una mercaderia més.
Davant d’aquest visió liberal s’alça com a alternativa un segon
plantejament. Es tracta de la utopia keynesiana, segons la qual la culpa de
l’atur la té una austeritat excessiva i reclamen, per tant, la fi d’aquesta
política i una acció decidida de l’Estat en forma de major despesa pública. Tot
i que aquest enfocament, com l’anterior, explica part del problema, tampoc
capta tota la realitat. Tots els països del món van emprendre aquest tipus de
polítiques els anys 2009 i 2010. A Espanya la part més visible d’aquesta opció
fou el pla E, que va suposar la inversió de dotze mil milions d’euros, els
quals no van evitar que l’atur augmentés, tot i que van esmorteir el seu
creixement.
Les polítiques que es basen en gastar a crèdit van ser abandonades quan
l’increment dels tipus d’interès i la dificultat en trobar prestamistes les van
fer inviables. Les darreres setmanes, la millora de les condicions creditícies
ha fet que recuperin el seu atractiu, però hauríem d’anar amb compte, ja que el
sector públic competeix amb avantatge amb el privat i un major endeutament
públic pot impedir l’accés al crèdit de les empreses, sense aconseguir grans
resultats, com ho demostra l’experiència recent.
Hauríem de ser conscients que l’Estat no és el principal creador de
llocs de treball d’un país i que la reducció de l’atur només s’aconseguirà quan
els empresaris contractin treballadors per vendre els seus productes o serveis.
No cal dir que els béns i serveis que avui valoram els consumidors han canviat
les darreres dècades i que la competència dels països estrangers ha augmentat,
la qual cosa no fa fàcil crear ocupació. De fet, històricament Espanya ha estat
un país d’emigrants, perquè la nostra economia té una baixa capacitat de
generació de llocs de feina.
El miratge dels primers anys del segle XXI no ens ha d’enlluernar.
Milions treballadors van trobar feina per aixecar edificis. La construcció es
basa en l’ocupació del sòl, un bé limitat. Com a Menorca som ben conscients,
edificar avui és deixar menys pel futur. Hem dilapidat part del nostre
patrimoni: d’ara en endavant serà més difícil construir, perquè ja s’ha emprat
molt de sòl i, a més, s’ha acumulat una gran quantitat d’edificis que
actualment no tenen comprador. Els recursos limitats s’han de consumir
lentament; accelerar el procés és una irresponsabilitat. Aquesta és una lliçó
que haurien d’aprendre els polítics, tant al Govern Central, com als
ajuntaments i el Consell Insular, que actualment revisa el PTI.
Per combatre la depressió també cal que es modifiqui la política
econòmica europea. Tanmateix, els que reclamen la fi de l’austeritat a Espanya
pequen d’ingenuïtat: la reducció del dèficit públic seguirà els propers anys,
perquè cap societat es pot permetre gastar més del que ingressa de forma
indefinida. Només es poden esperar alguns estímuls selectius i que els països
sense problemes fiscals vulguin expandir la seva economia. El que sí que es pot
fer és canviar la política monetària, de manera que els nostres empresaris
puguin disposar de crèdit abundant i barat, com els països del nord d’Europa.
El Banc Central Europeu té eines per aconseguir-ho, com ho han fet la Reserva
Federal americana i el Banc del Japó, entre d’altres.
Malgrat tot, les mesures conjunturals no van a l’arrel del problema, que
és l’escassa capacitat competitiva del país. Aquest hauria de ser el debat: com
trencar amb les inèrcies del passat i fer que les nostres empreses siguin més
dinàmiques per dedicar els limitats recursos de l’Estat a aquest tipus de
polítiques. És evident que, tot i que no hi ha receptes d’aplicació universal i
que cada país que progressa marca el seu propi camí, hi ha un conjunt
d’elements que sempre hi són presents. Aquests són un sistema educatiu
competent, que forma ciutadans i treballadors capaços de desplegar totes les
seves potencialitats en la vida privada i en la feina; un sector públic
sensible al món empresarial, al qual dóna suport amb programes de millora de la
competitivitat; un teixit empresarial fort i atent a les oportunitats dels
mercats exteriors i una societat on els valors del treball i la innovació són
presos seriosament.
Per posar en marxa aquesta política són necessaris diners, per invertir
en recerca, impulsar l’educació i reforçar les empreses, però el que és vital
és canviar les mentalitats. Deixar de pensar que tots els problemes els han de
resoldre l’Estat o els polítics; enlairar les virtuts de la responsabilitat i
la previsió; valorar la formació; crear canals de participació dels empresaris
i els treballadors en la presa de decisions. Aquests elements són tan
importants com els doblers: Un treballador o un empresari alemany, francès o anglès
produeixen més en set hores que un espanyol en vuit. No és perquè fora sàpiguen
més que aquí, sinó per la seva organització i compromís en la feina.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada