El ministre d’Economia surt en
televisió i fa unes breus declaracions anunciant que el Govern farà una
important reforma; als diaris de l’endemà apareix una fotografia sota un gran
titular; es concentren milers de persones a protestar: els diaris digitals
publiquen immediatament grans imatges amb uns lacònics comentaris. Vivim un món
dominat per la imatge i on la paraula està en retrocés. Les fotografies
substitueixen la informació i els ciutadans desconeixen l’entrellat de les
decisions dels governants, de les quals només copsen les conseqüències
immediates.
Pels polítics el que compta és
transmetre als votants el missatge de què es governa de forma decidida; per açò
es prenen mesures espectaculars, d’efectes ràpids i directes, que es
visualitzen fàcilment sense necessitat de pensar. Si arriba una malaltia
animal, ja siguin les vaques boges o la llengua blava, s’han de matar tots els
animals que hi hagi per allà, afectats o no; si apareix una nova variant del
grip, cal vacunar la major part de la població, sense tenir en compte si
realment el grip és tan perillós i la vacuna és realment efectiva; si sentim
una amenaça d’atac terrorista aeri, s’obliga a tots els passatgers a passar uns
controls exhaustius, malgrat la seva eficàcia contra els terroristes sigui
gairebé nul·la, perquè el que realment importa és que els ciutadans es
tranquil·litzin pel dispositiu desplegat i pensin que el Govern ha posat tots
els mitjans per combatre l’amenaça terrorista.
En la política econòmica no
estem millor i els ministres enlloc de preocupar-se per administrar de forma
prudent les finances de l’Estat, es centren en transmetre el missatge de què
s’estan prenent les decisions correctes. Si Espanya té molts milions de
persones sense feina, s’aprova un reforma laboral de gran profunditat per
combatre l’atur, però realment el que importa no són els canvis introduïts,
sinó transformar el sistema perquè els mercats i la gent cregui que així la
situació millorarà. Si els mesos següents l’atur puja, el ministre afirma que
les dades encara serien pitjors sense la reforma, perquè sempre hi haurà
mitjans que ho proclamin com a veritat absoluta i seguidors que s’ho creguin
per principi.
Tots els Governs i els partits
de l’oposició pateixen el síndrome de l’espectacle. El president Zapatero va
intentar transmetre el seu optimisme en la situació de l’economia en contra
d’opinió del seu ministre Solbes, que per açò va dimitir. Es van donar ajuts i
s’aprovà la Llei de la Dependència sense tenir els recursos suficients. Després
d’haver estat anys clamant contra l’economia del totxo, quan va esclatar la
crisi, es va encetar un programa d’obres públiques per ajudar a les empreses
constructores i combatre l’atur. El resultat ha estat el major i més perllongat
dèficit públic en temps de pau que hagi conegut aquest país. Rubalcaba critica
els retalls pressupostaris del nou govern, que són continuació dels realitzats
per l’anterior, però sense explicar què faria ell. Intenta donar la imatge de
sensibilitat social, però hom sospita que si governés les seves polítiques no
serien gaire diferents.
En la reforma de les finances
públiques, iniciada pel Govern anterior i represa per l’actual, s’ha pecat per
excés. S’ha introduït el compromís d’eliminar el dèficit públic. Aquesta era la
política vigent al segle XIX i fins a la Segona Guerra Mundial i va ser
bandejada perquè fou la culpable de l’agreujament de la crisi que va encetar el
crack bancari del 1929. Llavors els Governs van intentar mantenir el dèficit controlat
i van agreujar fins a extrems mai vistos l’atur i la depressió. És cert que un
dèficit excessiu com l’actual és dolent, però la solució no és una sobredosi
d’equilibri sinó establir mitjans perquè el dèficit no creixi tant: el problema
no és l’existència dèficit, sinó la seva magnitud.
En ocasions les lleis que
s’aproven susciten dubtes sobre els coneixements dels dirigents del Ministeri
d’Hisenda. Així els ajuntaments, que sempre han estat sotmesos a normes més
estrictes que el Govern Central i les Comunitats Autònomes en matèria
d’endeutament, són bombardejats amb noves limitacions que s’acumulen a les
anteriors fins al punt d’arribar a situacions contradictòries. Des de fa anys,
per poder demanar un crèdit, un ajuntament ha de tenir superàvit l’exercici
anterior. L’any passat es va reduir l’endeutament màxim al 75%. La nova llei
d’estabilitat pressupostària aprovada fa poc obliga a tots els ajuntaments amb
superàvit a destinar-lo a amortitzar deute. El resultat és un absurd: per
demanar crèdit un any, cal tenir superàvit, però si es té superàvit, s’han
d’amortitzar els crèdits dels anys anteriors. Un altre efecte indesitjable és
el que es dóna als ajuntaments amb dèficits acumulats, és a dir els que tenen
deutes amb els proveïdors. Anteriorment el superàvit corrent s’havia de
destinar a reduir el dèficit anterior, és a dir a pagar els proveïdors; amb la
nova norma abans caldrà tornar els crèdits als bancs.
Com en altres casos, hi ha una
sobredosi. És evident que hi ha ajuntaments amb dèficit i un elevat
endeutament, però és sobre aquests que cal actuar. En alguns casos es tracta
simplement de què s’han incomplert les restriccions pressupostàries i
d’endeutament vigents; en aquests casos cal tipificar com a falta o delicte
l’incompliment de les normes i perseguir als incomplidors. En altres casos, cal
reforçar les limitacions anteriors. La norma actual aplicada a totes les
Entitats Locals és absurda i s’hauria d’haver limitat a les entitats locals
sobreendeutades, no a totes. El deute, com tots sabem en les nostres economies
familiars, és bo, perquè permet fer inversions; el que és dolent és endeutar-se
per damunt de les possibilitats d’un.
La reforma financera, amb
l’excusa de prendre mesures decidides, també actua de forma temerària. El mes
de febrer es va demanar als bancs que reservessin doblers per si els crèdits
hipotecaris fallaven i es va anunciar que el problema bancari ja estava
solucionat. El mes de maig es demanen més diners amb el mateix objectiu fins a
arribar a l’extrem que els bancs han d’assegurar el 30% dels crèdits no
problemàtics del sector immobiliari. L’objectiu és convèncer els inversors, els
temuts “mercats”, de què els bancs són solvents, però el que fan aquestes
decisions és debilitar-los constantment, perquè se’ls obliga a acumular diners
que podien emprar en donar crèdits i fer negoci. Els mercats s’adonen que els
bancs estan cada cop pitjor i no donen crèdit als bancs ni al Govern i la prima
de risc puja. El Govern, enlloc de donar tranquil·litat i defensar que els
bancs ja tenen una cobertura suficient dels crèdits hipotecaris, sempre cedeix
a la demanda de “reforçar” els bancs, i així el que fa és afeblir-los. Amb
l’objectiu de transmetre confiança, s’ha creat una situació propera al pànic.
És cert que era necessari que
els bancs asseguressin els seus crèdits hipotecaris i valoressin de forma real
els immobles que serveixen de garantia. Per açò la decisió d’agrupar el negoci
immobiliari dels bancs en societats autònomes i exigir que la seva valoració
sigui feta per tècnics independents és correcta, però el que no es pot fer és
obligar a fer unes reserves de capital desmesurades. Les provisions bancàries
pel negoci del totxo són bones, però el Govern n’ha aplicat una sobredosi i
algunes entitats n’estant morint, perquè sense aquestes no tindrien pèrdues ni
manca de capital. Els efectes sobre el mercat immobiliari també són
catastròfics, perquè els bancs, com que han de reservar tants doblers, intenten
vendre els immobles a qualsevol preu, la qual cosa fa baixar el seu valor. Així
el govern accelera un cercle viciós, perquè si els edificis valen menys, els
bancs necessitaran augmentar les provisions. L’economia del país també es
ressent, perquè els bancs, per compensar els recursos que han de destinar a
provisions, han d’incrementar els seus ingressos i augmenten els tipus
d’interès. Així s’agreuja el problema de la manca de crèdit que durant tota la
crisi ha estat el punt clau.
No és d’estranyar que els
ciutadans estiguin preocupats davant d’aquestes espectaculars mesures que donen
uns resultats tan pobres. Seria desitjable que els polítics es dediquessin a
gestionar els afers públics adoptant decisions raonables i coherents amb els
problemes existents i deixessin els cops d’imatge pels actors de cinema i
altres professionals de l’espectacle.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada