Finalitzada la reforma de la Miranda el 1923, l’agost del 1925, el diari La Voz de Menorca criticava que més que un passeig semblava una tanca: la voravia immediata a la balustrada i la circular del centre de la plaça només tenien les vorades; la part central de la plaça estava completament sense urbanitzar i els costats estaven mal empedrats, amb desnivells que exposaven els vianants a ensopegar. El conjunt, en un punt tan cèntric i concorregut, el que tenia millors vistes de la ciutat, no podia oferir un aspecte més deplorable. El reporter demanava que es portés a terme el que faltava per rematar el projecte: l’empedrat, la finalització de les voravies, el bust de l’Almirall i els sis gerros de la balustrada, que estimava que costarien vuit mil pessetes. Tanmateix, el cost real era més alt del que s’afirmava.
El mes de febrer del 1926 l’arquitecte
Femenías preparà un nou pressupost, que de fet era una variant de la solució
més econòmica anterior (i per aquest motiu no variava molt de les 10.000 ptes
prèvies), en el qual es reparava la part ja existent i només es feia un nou
paviment en la part sense empedrar. L’abril del 1927 l’Ajuntament acordà no
imposar contribucions especials als veïns. Els dies següents van començar els
treballs. Una notícia de premsa informa que l’actuació consistia en un tipus de
paviment, nou a Maó i que també s’aplicaria al carrer de los Moreres, que
consistia en afermar el sòl amb una capa profunda de pedra ordinària sobre la
qual s’aplicava pedra blava triturada i un brou a base de ciment.
A mitjans mes de juny l’obra, que es qualificava de “paviment asfaltat”, quedava finalitzada. La gent es congratulava de l'actuació, que evitaria que s’alcés pols; el periodista comentava que els resultats es podrien apreciar quan circulessin els vehicles. Els seus temors es van fer realitat i dos anys més tard ja s’havia de reparar el pis, perquè es trobava en pèssim estat per a la circulació rodada. En aquesta ocasió els treballs van ser importants, es van allargar dos o tres mesos i van consistir en l’aplicació d’asfaltat enquitranat. La solució devia ser efectiva perquè els anys següents no van sorgir queixes ni la necessitat de realitzar cap reparació digne de notar.
És possible que, d’ençà el 1917, en què es va modificar el nom de la plaça, pel d’August Miranda, covés la idea de dedicar un monument al marí que havia creat la Base Naval del port. En tot cas, quan el 1922 l’arquitecte municipal va projectar la reforma de la zona va reservar un espai amb aquest objecte, encara que durant l’execució de les obres no es va materialitzar. De totes formes, la qüestió no estava del tot decidida. L’any següent, arran de l’accident d’avió que es va produir als Freus, en el qual dos aviadors van perdre la vida, el batle de Maó va proposar que s’aixequés un monument a la Miranda.
Waldemar Fenn al costat del bust de Miranda |
Fenn va presentar dos projectes, amb el seu pressupost. Després de ser exposats al públic els models en guix, un d’ells, amb lleugeres modificacions, va ser aprovat per l’Ajuntament el mes d’octubre. A finals de desembre l’escultor acceptava l’encàrrec i anunciava que seria a Menorca el mes de març de l’any següent per executar els treballs. Puntual, el dia 29 arribava a Maó amb el guix que serviria de model per al bust i es va posar a la feina, utilitzant pedres de marès de l’illa, que també van ser utilitzades per tallar l’alt pedestal.
Segons
la premsa el monument era senzill, “perquè la modèstia de la nostra ciutat no
permet la realització d’obres de gran cost”, però alhora era “hermoso,
severo y constituye una bella obra de arte de gusto moderno que honra a su
autor, el notabilísimo artista alemán Waldemar Fenn”. Segons els que havien conegut el marí
en vida (havia mort el 1920), el bust guardava una gran semblança amb l’original.
Tot
i que la idea inicial havia estat de col·locar l’estàtua en la part alta de la
plaça, en l’espai circular que havia quedat delimitat en la reforma dels anys
anteriors, al final l’Ajuntament va decidir que estaria millor a l’interior del
passeig. El motiu va ser que es considerava impropi que el monument s’aixequés
entre els carros i cavalleries que els matins omplien la plaça, a més de raons
d’estètica i visualitat, perquè així quedaria més realçat i es veuria des dels
carrers immediats, fins a la plaça del Príncep.
Bust de A. Miranda. Foto de José Muñoz |
La
inauguració va tenir lloc el dia 16 de juliol del 1927, festivitat de la Verge
del Carme, patrona de la Marina. Al matí es va efectuar la benedicció de la
nova peixateria, després de la qual l’Ajuntament va oferir un “xampany d’honor”
a les Cases Consistorials.
En
comentar l’acte, La Voz de Menorca recordava els mèrits d’August Miranda
qui, com a Ministre de Marina, va establir les bases navals i, entre aquestes
la del port de Maó, el qual així havia augmentat la seva importància de manera
extraordinària, ja que servia de lloc de defensa avançada d’Espanya a la
Mediterrània. Els treballs, que havien començat feia uns deu anys, van
transformar la zona i els projectes militars feien presagiar que allò només era
el començament.
Inauguració del bust. El batle Victory i altres. |
A
la inauguració hi van ser presents les autoritats civils, militars i
eclesiàstiques de la població, així com representants de la judicatura,
l’ensenyament, l’administració i les associacions cíviques de Maó. El batle,
Antoni Victory, va pronunciar un llarg discurs, que fou reproduït el dia
següent per la premsa, al qual van contestar un fill d’August Miranda, oficial
de la Marina, que representava la família, i el governador civil de la
Província. El públic va aplaudir els discursos. Molts dels assistents
felicitaren els fills de l’almirall i també Fenn, l’autor del monument.
L’acte
va concloure amb la desfilada de les tropes, que es van dirigir a la plaça del
Príncep i l’església del Carme. Formaven una secció de marineria i una
companyia del regiment d’Infanteria de Maó, darrera dels quals es van col·locar
els Exploradors d’Espanya (els antics escoltes), tots ells acompanyats per les
seves bandes de tambors i cornetes i banda de música.
Amb
el monument, la plaça va adoptar l’aspecte que presentaria els següents
trenta-cinc anys, fins que les necessitats urbanes van menar a una
transformació encara més profunda de l’indret. Al llarg del temps, l’escultura
de l’almirall Miranda ha canviat en diverses ocasions d’emplaçament. Durant la
Guerra Civil, l’agost del 1938, es va plantejar el seu desmantellament. Es van demanar
informes al Govern sobre si el destructor de l’Armada “Almirall Miranda” es
referia al mateix personatge, la qual cosa el ministeri (malgrat el bloqueig
que els nacionals feien de l’illa) contestà afirmativament en tan sols deu
dies.
La Miranda 1927. Foto Pablo Cardona Natta |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada