Una
de les senyes d’identitat del sobiranisme català és la reivindicació de la
llibertat dels presos polítics. El caràcter polític dels empresonats per la
seva actuació durant la temptativa secessionista del mes d’octubre del 2017 ha
rebut el suport d’un ample espectre de personalitats, entre els quals es troben
artistes com Santiago Sierra, qui li dedicà la instal·lació “presos polítics a
Espanya”, que inclou també anarquistes, partidaris d’ETA i activistes de
diferent signe. Els independentistes intenten que els organismes internacionals
i els parlaments de diversos països facin seva aquesta idea per així legitimar-se.
Presos políticos en España. Santiago Sierra |
Vagi
per endavant que tenc la convicció que totes persones que són en presó
preventiva pels fets del procés haurien d’estar en llibertat. Si, al principi, tal
vegada hi havia arguments per sotmetre’ls a la màxima pena que admet el dret
espanyol –la privació de llibertat– el pas del temps ha esvaït qualsevol raó
per mantenir-los-hi. La convocatòria de les eleccions generals, europees i
locals ha provocat una col·lisió amb el seu dret al sufragi passiu i l’exercici
de la seva activitat política, un dret constitucional que no ha quedat protegit
de forma suficient. L’exculpació de l’expresident del Futbol Club Barcelona,
Sandro Rosell, després d’haver complert 643 dies en presó preventiva, hauria
d’haver fet reflexionar al tribunal sobre els riscos de mantenir en una
situació excepcional a ciutadans que estan emparats per la presumpció
d’innocència fins el moment que es dicti sentència ferma.
Reclamar
la llibertat dels polítics catalans no significa admetre que el seu
empresonament tengui un caràcter polític. Segons la unitat d’intel·ligència de
The Economist, Espanya forma part dels vint països amb democràcia completa del
món, i s’hi manté en altres classificacions. Em sembla inconcebible que en un
règim plenament democràtic, és a dir on es reconeixen els drets fonaments i les
llibertats públiques, es pugui considerar presos de consciència individus
jutjats per tribunals que els atorguen totes les garanties jurídiques. Només en
estats amb democràcies febles o que freguen l’autoritarisme hi ha persones que
són a la presó per les seves idees; a la resta el que compten són els fets.
I
tanmateix, és cert que l’expressió ha fet fortuna. A Catalunya, capes molt
àmplies de la societat la consideren una veritat incommovible i a la resta del
país molta gent, i no només en el si dels nacionalismes basc, gallec, valencià i
balear, hi està d’acord. D’aquesta manera ha pres carta de naturalesa i com que
les paraules no són més que etiquetes que la societat assigna a les coses, s’ha
ampliat el sentit original del terme –detinguts per exercir els seus drets
fonamentals– per incorporar els que ho són per tot tipus d’actuacions de caire
polític. Així s’esvaeix la naturalesa il·legítima que tenia originalment.
Per
aquesta raó, no seria estrany que qualsevol dia un llibre escrit per un
historiador revisionista es referís a Tejero i Milans del Bosch com els primers
presos polítics després de l’amnistia de l’octubre del 1977. És més, és
possible que una associació no governamental d’adscripció islàmica censuri les
condemnes per gihadisme i exigeixi la llibertat per a presos polítics que, al
seu parer, només s’han dedicat a defensar les seves idees utilitzant les xarxes
socials. Segur que molts pensaran que açò és una exageració. Deia Octavio Paz
que per caure antipàtic només cal “tener razón antes que los demás”.
Banski. La banalitat del mal |
Hannah
Arendt va introduir el concepte de “banalitat del mal” quan, durant el judici
del nazi Eichmann, acusat de complicitat en l’extermini dels jueus, remarcà que,
més que un malvat odiós, el condemnat era un mediocre funcionari. Reconeguem
que aquesta idea és molt pertorbadora, perquè ens fa candidats a tots a la comissió
d’actes horribles.
El
cert és que, acceptant que a un país plenament democràtic hi pugui haver presos
polítics, hem banalitzat aquest concepte que, fins fa pocs anys, reservàvem
pels casos de tortures a règims dictatorials i periodistes i activistes engarjolats
a països que, a pesar de convocar periòdicament eleccions, no atorguen als seus
ciutadans els drets i les garanties que aquí tots tenim. A Turquia, Rússia,
Egipte o Nicaragua, el president és elegit per sufragi popular, però els drets humans
queden difuminats i els tribunals actuen per complaure els governants. Llegir
els informes d’Amnistia Internacional de la majoria de les nacions del món és
un exercici trist que deixa palès que són ben enfora de gaudir dels drets
d’expressió, manifestació i associació que aquí exercim amb una àmplia
llibertat.
És
cert que la democràcia, més que un règim polític, és l’aspiració a l’autogovern
ple de les persones. Per aquest motiu, tots els règims pluripartidistes són
imperfectes i és la nostra obligació demanar el seu aprofundiment. Les
institucions són el pilar de la nostra forma de govern, però aquestes no se
sostenen sense una cultura democràcia que ens faci gelosos de les nostres
llibertats i vigilants de qualsevol retrocés. Arreu del món, les amenaces del
terrorisme i la conflictivitat social han generat una erosió de l’exercici dels
drets fonaments. A Espanya, fruits d’aquesta deriva són la Llei de Seguretat
Ciutadana del 2015 i l’enduriment del codi Penal, els elements regressius dels
quals és una exigència democràtica que es deroguin.
La
democràcia s’enforteix lluitant pel seu desplegament efectiu. En normalitzar expressions
com la de “presos polítics”, l’únic que hem fet ha estat contribuir a la seva banalització.
Ara el mal ja està fet, i estic convençut que els que en trauran més profit seran
els enemics de la democràcia, que qualsevol dia l’utilitzaran en contra nostra.
Llavors ens adonarem que, per molt que protestem que no volíem dir açò, som
presoners de les nostres paraules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada